جهان‌بخش میرزاوند، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز امروز، 12 اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران به قضیه جمع‌آوری و نوسازی تمثال‌های شهدا در سطح شهر شیراز اشاره کرد و گفت: عدم اطلاع‌رسانی به موقع از طرف ما باعث شد که در خصوص نوسازی و بهسازی تمثال‌های شهدا در شبکه‌های مجازی مسائلی پیش آید.

عدم اطلاع‌رسانی به موقع از سوی شهرداری موجب بروز سوءتفاهم‌ها شد

میرزاوند اظهار کرد: از سال 90 به‌مناسبت کنگره سرداران و 14 هزار و 600 شهید استان فارس با همکاری موزه دفاع مقدس، بنیاد شهید و شهرداری شیراز تعدادی بنر تمثال شهدا در شیراز نصب شد اما با گذشت زمان این تمثال‌ها فرسوده شدند و از سال 92 بهسازی اینان در دستور کار قرار گرفت و هر سال انجام می‌شود و امسال نیز مانند سال‌های گذشته این اتفاق افتاده است اما عدم اطلاع‌رسانی به موقع باعث شد که این مشکلات پیش آید.

 

نصب 25 تابلو جمعی شهدا در شیراز

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز از نصب 25 تابلو جمعی شهدا در نقاط مختلف کلان‌شهر خبر داد و گفت: این تابلوها در ورودی‌های محلات چوگیاه، شهرک بهاران، سجادیه فرهنگ‌شهر و غیره نصب شده است و همچنین 15 تابلو تمثال‌های جمعی شهدای محلات نیز در 15 محله شیراز نصب خواهد شد که تاکنون تابلوهای محلاتی نظیر سعدی، پودنک، رکن‌آباد، ابیوردی و عادل‌آباد نصب شده و مابقی آن‌ها تا شب عید نوروز نصب خواهند شد.

وی یادآور شد: تمام تمثال‌های شهدایی که در سطح شهر شیراز بودند، بهسازی می‌شوند و سازه‌های فلزی نزدیک به نیمی از آن‌ها رنگ‌آمیزی و نصب شده است و مابقی طی روزهای آینده نصب خواهد شد.

میرزاوند تعداد تمثال‌های شهدا را در سطح شهر شیراز 3 هزار بنر و تمثال اعلام کرد و گفت: 800 سازه با یک هزار و 200 تمثال شهدا در شیراز نصب بوده که به هر ستون برق 4 تمثال شهدا وصل بوده است لذا ما سازه‌هایی که آسیب دیده بود را در کارگاه‌های خود جوشکاری و رنگ‌آمیزی و نصب کرده و خواهیم کرد.

 

نصب 3 هزار تمثال شهدا در شیراز

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز از نصب 3 هزار تمثال شهدا در سطح این کلان‌شهر خبر داد و گفت: به تعداد سازه‌هایی که قبلاً وجود داشته، تمثال شهدا نصب خواهند شد.

وی همچنین به برخی دیگر از شبهه‌هایی که در این باره مطرح شده بود، اشاره کرد و گفت: به این دلیل این تمثال‌ها در سال 22 کنده شده‌اند به دلیل ترافیک سطح شهر بوده است و به این دلیل خودروهایی که این کار را انجام می‌دادند فاقد آرم شهرداری بوده چون متعلق به پیمانکار و بخش خصوصی بوده‌اند اما ما تمام پیمانکاران خود را موظف کرده‌ایم که حتماً در انجام خدمات خود از آرم مخصوص استفاده کنند.

 

تمام تمثال‌های شهدا تا پایان امسال نصب می‌شوند

میرزاوند تأکید کرد که تا پایان امسال و قبل فرا رسیدن عید نوروز تمام تمثال‌های شهدا نصب می‌شوند البته برخی از این تمثال‌ها سازه دارند و تنها بنر آن‌ها تعویض خواهد شد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز همچنین به هزینه‌هایی که برای این کارها صرف می‌شوند نیز اشاره کرد و افزود: هزینه ساخت بنر و سازه آن‌ها با توجه به اینکه جنس بنرها وارداتی است و البته بسیاری از سازه‌ها را خودمان جوشکاری و رنگ کردیم، قیمت متغیر است اما در بحث تابلوهای جمعی شهدا در محلات قریب به 20 میلیون تومان هزینه شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این سازمان به استقبال بهار می‌رود، گفت: کمیته‌های استقبال از بهار در شهرداری شیراز تشکیل شده است و این سازمان با اصلاح، هرس درختان و بهسازی جداول و باغچه‌ها آماده میزبانی بهار می‌شود.

 

اشاره به فعالیت‌های نوروزی شهرداری

میرزاوند، جایگزینی درخت‌های خشک، ترمیم سطح‌ فضای سبز در پارک‌ها، میادین، بلوارها، کاشتن گل و گیاه طبیعی و کاشت نهال به‌مناسبت روز درختکاری، تهیه دفترچه راهنمایی که تمام باغ‌ها و پارک‌های تحت اعم باغ‌های خانواده و تاریخی که تحت مدیریت شهرداری هستند، همراه با آدرس کمپ‌های اسکان و نصب چادر مشخص شده است را از جمله اقدامات این سازمان برای میزبانی نوروز برشمرد.

 

کاشت 15 هزار نهال به یاد 15 هزار شهید استان فارس در شیراز

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز در ادامه همچنان به فرا رسیدن روز درختکاری اشاره کرد و گفت: در این راستا در شهر شیراز به یاد 15 هزار شهید استان فارس، 15 هزار نهال کاشته خواهد شد.

وی ادامه داد: مراسم روز درختکاری با حضور اصحاب رسانه و مسئولان ارشد استان در ساعت 9 صبح روز سه‌شنبه، 15 اسفندماه در پارک سلامت ابتدای بلوار حسینی‌الهاشمی برگزار می‌شود.

 

تشریح برنامه‌های هفته درختکاری در شیراز

میرزاوند با بیان اینکه برای تمام اقشار مختلف مردم طی روزهای 15 تا 21 اسفندماه جاری برنامه‌های روز درختکاری تدارک دیده شده است، گفت: در روز 16 اسفندماه ساعت 10 صبح در پارک مادر برای دانشجویان و دانش‌آموزان و در همین روز ساعت 15 در باغ گل‌ها ویژه بنیاد نخبگان، در روز 17 اسفندماه در ساعت 9 صبح پارک نور ویژه بانوان و همین روز در ساعت 11 در باغ چمران جنوبی ویژه علوم پزشکی، در روز 18 اسفندماه در ساعت 9 صبح پارک جنگلی گلستان ویژه هیئت کوهنوردی و هیئت‌های ورزشی و ساعت 15 همین روز پارک جنگلی انجیره ویژه انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه شیراز، روز 19 اسفندماه ساعت 9 صبح پارک جنگلی کیان‌آباد ویژه بسیج مهندسین و ساعت 15 همین روز و  همین مکان ویژه نظام مهندسی ساختمان، روز 20 اسفندماه ساعت 15 پارک نور ویژه هنرمندان و 21 اسفندماه ساعت 9 صبح پارک مادر ویژه مجمع خیرین و ساعت 15 همین روز ویژه خانواده‌های معظم شهدا کاشت نهال انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه دکتر مصلح‌شیرازی، اولین خیر درختکار با اهدای 500 نهال در شیراز شناخته شده است، گفت: درخت‌هایی که در سطح شهر شیراز کاشته می‌شوند، نمادی از این شهر مثل نارنج و سرو هستند و درخت‌هایی که در دامنه‌ها و ارتفاعات اطراف شیراز کاشته می‌شوند با توجه به خشکسالی، از درختانی هستند که نیاز به آب کمتری دارند.

 

اهدای نهال رایگان در مناطق 11 گانه شهرداری

میرزاوند با تصریح اینکه در 11 منطقه شهرداری ما سایت‌هایی را برای روز درختکاری تدارک دیده‌ایم، گفت: همچنین در مناطق 11 گانه شهرداری شیراز نهال‌های رایگان طی روزهای 14 تا 20 اسفندماه توزیع خواهند شد.

 

پارک مفاخر در شیراز احداث می‌شود

 رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز در ادامه از احداث پارک مفاخر در این کلان‌شهر خبر داد و گفت: در این پارک تمام مفاخر اجتماعی، مذهبی و کسانی که به نوعی به ایران، شیراز و بشریت خدمت کرده‌اند با نصب مجسمه‌ها، سردیس‌ها و المان‌هایی معرفی خواهند شد.

 

تمام المان‌های شیراز مبتنی بر فرهنگ اسلامی، ایرانی و شیرازی خواهد بود

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز همچنین گفت: از این به بعد تمام المان‌هایی که در سطح شهر شیراز نصب خواهند شد، مبتنی بر فرهنگ اسلامی، ایرانی و شیرازی خواهند بود.

وی از پهن کردن سفره هفت سین‌ در ایام نوروز در جلوی درب ادارات شیراز خبر داد و گفت: سفره‌آرایی این‌ها با گل و گیاه انجام خواهد شد ضمن اینکه قریب 100 سازه گل برای عید نوروز آماده و در سطح شهر نصب خواهیم کرد.

میرزاوند تعداد المان‌هایی که بناست برای ایام نوروز نصب شوند، 20 المان اعلام کرد و گفت: برای دیوارنویسی و نقاشی‌ آن‌ها،‌ مسابقه برگزار خواهیم کرد تا خلاقیت هنرمندان به منصه ظهور برسد همچنین بنا داریم در آینده اکثر پل‌ها و زیرگذرها را با نقاشی و کاش‌کاری زیباسازی کنیم.